2019 m. kovo 26 d., antradienis

Londono rytinė ir pietinė dalys bei kas liko nepamatyta.

2018-03-26. Antradienis. Londono rytinė ir pietinė dalys.

Šiandien vėl pažadina po lova kurtinančiu garsu bildantis metro traukinys. Keliamės ir einame pusryčiauti, o po pusryčių patraukiame į Padingtono geležinkelio stotį, kurioje rasime metro liniją.

Metro važiuojame iki st. Paul’s stotelės ir netrukus dairomės į jau anądien apžiūrėtą šv. Pauliaus katedrą. 




Esame Londono istorinėje dalyje – Londono Sityje (City of London) arba tiesiog Sityje (City).

I amžiuje romėnai šioje vietoje įkūrė miestą pavadinimu Lodinium.

Įdomu, kad dabartinio Sičio teritorija beveik nėra pakitusi nuo viduramžių Londono teritorijos. Viduramžių Londono plotas buvo 2,6 kvadratiniai kilometrai, tad tada miestas vadintas The Square Mile - Kvadratine mylia.

Dabartinio Sičio ribas apibrėžia Liverpool Street, Tower Hill, Blackfriars ir Barbican metro stotelės.

Nors Sitis dabar yra laikomas miesto finansų rajonu, tačiau čia yra ir lankomų įžymybių: Taueris, Tauerio tiltas, šv. Pauliaus katedra. Taip pat rekomenduojama užsukti į Leadenhall market ir Old Spitalfiels market prekybos vietas, ką mes netrukus ir padarysime.

Nuo šv. Pauliaus katedros kurį laiką einame aukštų pastatų apjuostomis gatvėmis.

Sukame į Gilspur gatvę, kurioje vieno namo kampe pamatome 17 amžiuje iš ąžuolo išdrožtą Auksinį berniuką – Golden boy of Pye Corner. Ši skulptūra siejama su 1666 metais įvykusiu Didžiuoju Londono gaisru – Great Fire of London. Pasakojama, kad gaisras užgeso būtent čia, Goltspur ir Cock lane gatvių sankryžoje.

Reikia pridurti, kad tada vadinto Putlaus berniuko skulptūra dar prieš gaisrą puošė šioje vietoje veikusio baro sieną. Vėliau baras buvo uždarytas, tačiau skulptūra išsaugota ir po ilgo laiko sugrįžo į buvusią vietą. 




Sena ir nauja talpinančių kvartalų gatvėmis žingsniuojame link dar vieno mane sudominusio objekto, kurį užsigeidžiau žūtbūt pamatyti. Tai - 12 amžiuje Normandų įkurta Šv. Baltramiejaus didžiosiji bažnyčia (st. Bartholomew – The Great). 

Pakeliui apžiūrime šv. Baltramiejui dedikuotą mažąją bažnyčią, kurioje visais laikais buvo meldžiamasi sveikatos bei tokio paties vardo ligoninę.

Šv. Baltramiejaus didžiosios bažnyčios vartai. Nežinant juos tikrai galima paeiti. 





Keli žingsniai – ir mes jau tyliame nedideliame kieme žvalgomės į paslaptingąją bažnyčią.
 




Bažnyčios lankymas yra mokamas, kainuoja 5 svarus. Susimoku ir užeinu. Ankstų rytą esu vienintelė bažnyčios lankytoja.




Rašoma, kad tai yra seniausia Londono bažnyčia. 





Apie Šv. Baltramiejaus didžiąją bažnyčią informacijos yra išlikę nedaug, tačiau ji mena anų laikų bažnyčias, todėl čia buvo filmuojamas “Robinas Hudas”, “Vagių karalius”, “įsimylėjęs Šekspyras”, “Karalienė Elžbieta: aukso amžius” ir kiti.

Žiūrėdama į darbuotojos duotą aprašymą skersai išilgai bažnyčią apsuku kelis kartus ir grįžtu pas lauke laukiančią bičiulę. Abi patraukiame į gatvę, kur mus pasitinka puošnus prekybos centro pastatas. 





Nuo prekybos centro sukame į šalį ir modernaus miesto gatvėmis traukiame link Barbakano (London Barbican).

Šiandieninis Londono barbakanas yra modernus 1982 metais duris atvėręs kultūros ir meno centras. Buvusį gynybinį statinį primena nebent forma. Centre vyksta ne tik meno parodos, bet ir koncertai, spektakliai, veikia restoranas. Tačiau šalia randame senojo Londono miesto sienų likučių. 





Galima ilgiau pavaikščioti palei barbakaną bei senojo Londono sienas, tačiau nutariame eiti tolyn ir netrunkame pasiekti pirklių gildijos rūmus (Guilhall).

Iš pradžių užeiname ir pailsime šalia rūmų esančioje vėsioje bažnyčioje, o paskui sukame ratą aplink priešais rūmus esančią aikštę.

Virš 800 metų skaičiuojančios pirklių gildijos rūmuose šiuo metu veikia meno galerija ir koncertų salės. Rašoma, kad rūmus galima aplankyti nemokamai, tačiau saulėtą dieną vaikščioti viduje abi neturime jokio noro. 







Trepsime link iš tolo matomų Londono Sičio dangoraižių. Dangoraižiai atrodo ranka pasiekiami, tačiau kojoms darbo nemažai nusimato. Akims – taip pat: žvalgomės ir aukštyn, ir žemyn. Sitis - keistus jausmus sukeliantis rajonas. Gatves juosia aukšti senoviniai dailūs pastatai, tačiau užgožti į aukštį iššovusių dangoraižių jie tarsi sumenksta ir netenka savo grožio bei didybės. Bažnyčios, galingi banko rūmai – viskas atrodo tarsi sumažėję ir nors sunkiai telpa į akiratį, bet tuo pačiu kažkur pranyksta.

Rašoma, kad Londono Sityje randamos bažnyčios yra išlikę nuo 17 amžiaus, o finansiniai centrai – 18-19 amžiaus. Tačiau tikrai netrūksta ir 20 amžiui būdingų stiklo konstrukcijų.

Pagaliau priartėjame prie mūsų amžiais iš stiklo ir metalo sukurtų monstrų. Lankytojams ko gero geriausiai pažįstamas yra The Gherkin, lietuvių vadinamas tiesiog Agurku.

The Gherkin pavadinimas pastatui suteiktas dėl jo panašumo į daržovę. Tai - 2004 metais atidarytas 180 metrų aukščio apvalus smailėjantis pastatas. Rašoma, kad pastatas yra gražiausias tamsiu paros metu, kuomet jį išryškina šviesos. Apšviestą Agurką anądien apžiūrėjome iš Sky Garden apžvalgos aikštelės, bet dienos šviesoje pastatas atrodo taip pat ne prastai. 





Vaikščioti šalia šiuolaikinių pastatų man yra įdomu, tik erzina beveik visur vykstantys remonto darbai ir naujos statybos.

Londono Sitis. 





Dabar prieš mano akis yra 2018 metais pastatytas 24 aukštų ovalios formos išmanus 60-70 St Mary Axe pastatas, vadinamas "Can of Ham" - "Skardinė su kumpiu". 





Kažkur šalia yra dangų remiantis
Cheesegrater - trikampė "Sūrio tarka". Dangoraižių pavadinimai linksmina, bet ištisas sprando kėlimas aukštyn pradeda svaiginti galvą. 

 Kurį laiką vaikštome aukštų milžinų suspaustomis gatvėmis. Kai pabosta grąžtų ūžimas, ieškome tylesnės vietos. Ją randame šalia Agurko. Sėdame ant suoliuko ir ilgokai pailsime, o paskui vėl patraukiame į kelią.



Diena įsidienojusi, jau laikas būtų papietauti. Esame nusivylę savo sėkme Londone skaniai pavalgyti, tad laikysimės mane kelionei į Londoną įkvėpusios bičiulės patarimu, kad pats geriausias maistas yra ne turistams skirtuose “iščiustytuose” turguose. Pabandyti skaniai pavalgyti į vieną tokį dabar kaip tik ir trauksime.

Beje, toli eiti nė neprireikia: vos pasibaigus dangoraižių sienai randame jaukią gatvelę, kurioje šurmuliuoja gatvės turgus. Iš pradžių apžiūrime parduodamus vos kelis svarus kainuojančius beverčius skudurus, o už jų randame viso pasaulio virtuvę. Maisto turgus labai panašus į tą, kokį matėme Grinviče.

Gundo ne tik pardavėjai, bet ir patiekalų kvapai bei spalvos, tačiau pirkti nedrįstame, mes abejojame dėl higienos. Tačiau užtenka pamatyti, kad maistą šiame turguje perka iš darbo Sityje einantys kostiumuoti ofisų tarnautojai, mes irgi susigundome Etiopijos virtuve. 



 

Prašome visų patiekalų mišinio ir, už viską sumokėję po 5 svarus, gauname didelius popierinius indus, pilnus skirtingų daržovių troškinių. Sėdame ant šaligatvio pakraštyje esančios tvoros.

Tai buvo patys skaniausi mano pietūs visos kelionės po Londoną metu. Porcija milžiniška, vos suvalgome. Buvo nepaprastai skanu. 




Pukšėdamos nuo persivalgymo judame link 1876 metais pastatyto Old Spitalfiels turgaus, kuriame ir planavau pietauti. Visa laimė, kad pietūs mums pasitaikė pakeliui, nes vargu, ar būtume čia ką nors labai skanaus radę.

Nuo turgaus ramiomis gatvėmis kulniuojame tolyn, kol pamatome kai ką įdomaus. 




Atėjome į Londono rytinės dalies Ist Endo (East End) rajono Plytų skersgatvį (Brick lane), kuris yra pilnas gatvės meno.

Rajonas aptriušęs ir šiukšlinas, o jo gatvėmis vaikšto nemažai keistų tipų, tačiau mano širdis čia atsigauna, nes čia atrandu savo bohemą. Plytų skersgatvis, o ne Sohas man yra tikroji ir pati žaviausia Londono bohema.

Vaikštome jaukiais kiemeliais.





Beje, kadaise gatvė vadinosi Whitechapel lane, bet pavadinimą pakeitė, kai iš šios vietos buvo pradėtas kasti molis plytų gamybai. Jau 15 amžiuje čia veikė plytas gaminanti manufaktūra.

17 amžiuje šią vietą pamėgo aludariai. Žinomi aludariai Trumanai įsteigė dar ir dabar populiarią aludę Black Eagle Brewery.

Vėliau šis rajonas tapo emigrantų prieglobsčiu, o 19 – 20 amžiuje jame kūrėsi žydų ir airių bendruomenės. Šiuo metu čia gyvena daugiausiai gyventojų, atvykusių iš Bangladešo, todėl vienur rekomenduojama čia pasimėgauti tos šalies maistu, tačiau kitur minima, kad maisto kokybė suprastėjusi, prekeiviai tapę įkyriais, o maitinimo vietos neatitinka higienos normų. Taigi, kiekvienas tesprendžia pagal save, o mes esame sočios ir Plytų skersgatviu kulniuojame tolyn. 





Apie šioje vietoje gyvenusius žydus liudija lentelės, gatvių pavadinimus skelbiančios žydams suprantama kalba.

Ateiname iki Plytų skersgatvio pabaigos. Sukame į link Pedley gatvės ir pamatome visą gatvės meno kolekciją. 






Einame link geležinkelio bėgių. Geležinkelį juosiančios sienos taip pat išmargintos gatvės menininkų. 




Paskui lendame po geležinkeliu ir pamatome nuorodą intriguojančiu pavadinimu. 





Pavaikštome Pamišėlių bendruomenės kiemeliu. Kiemelis – tikras šabakštynas, tačiau jei nesate užkietėjęs estetikos mylėtojas, čia pasižvalgyti visai įdomu. Aplinka turėtų pavilioti fotografijos mėgėjus.






Pasižvalgę po keistą kiemelį, grįžtame į Plytų skersgatvį ir sukame atgalios link Sičio dangoraižių, tik šįkart juos paliekame šone, o pačios einame į dar vieną garsų Londono turgų. 




Buvusiame romėnų Londono centre 1411 metais įkurtas Lednholo turgus (Leadenhall Market) dabar yra apgaubtas prabangiu Vikrorijos stiliaus stogu. Šis metalo ir stiklo statinys buvo pastatytas 1881 metais. 





Rašoma, kad šiame turguje buvo filmuotos Hario Poterio ir Filosofo akmens serijos.

Po Plytų skersgatvio Lednholo turgus atrodo per daug sterilus, todėl nejaučiu jokio noro čia pabūti ilgiau. Pilvai po sočių etiopiškų pietų vis dar pilni, tad kulniuojame prie Temzės upės. 





Sukame link Londono Tauerio (Tower of London) tvirtovės. 





Londono Taueris – saugojusi nuo priešų antpuolių buvusi karališkoji tvirtovė bei kalėjimas, egzekucijų vieta.

1066 metais tvirtovę pradėjo statyti karalius Viljamas Kilnusis. 12 – 13 amžiuje tvirtovė buvo išplėsta. Iki 17 amžiaus Taueris buvo ir karališkąja rezidencija, tačiau viduramžiais savo teritorijoje talpino ir kalėjimą.

Rašoma, kad Taueryje gyvena septyni juodvarniai. Anot legendos, jei šie paukščiai paliks pilį, žlugs karalystė.

Labai norėtųsi apsilankyti tvirtovės viduje ir išgirsti pasakojimus, tačiau lankymo bilietas mums pasirodo brangokas, tad tvirtovę aplankysime kada nors kitą kartą.

Londono Tauerį apeiname aplink. Tvirtovė milžiniška, ji nustebina savo dydžiu, o žiūrint nuo upės tokia didelė tikrai neatrodo.  Į jos galybę  bežiūrint pradedu gailėtis, kad Tauerio neįtraukiau į savo kelionės planus, bet kaip ir sakiau, tvirtovę paliksiu ateičiai. 





Lipame ant Tauerio tilto (Tower Bridge), juo juda nenutrūkstamas srautas žmonių ir mašinų.

Tik pridursiu, kad Tower pavadinimą tiltas gavo, nes pastatytas šalia Tower tvirtovės. Tai yra ne tik pakeliamas tiltas, bet ir Londono simbolis.

Tiltas pastatytas 19 amžiaus pabaigoje, nes mieste padidėjus gyventojų skaičiui buvo siekiama palengvinti susisiekimą tarp abiejų upės krantų. Tiesa, iš pradžių būta diskusijų, kokį susisiekimo būdą pasirinkti, bet vėliau buvo priimtas sprendimas statyti pakeliamą tiltą.

Tauerio tiltas išsiskiria dviem 65 metrų aukščio bokštais. Tarp jų yra 61 metrų ilgio centrinė dalis. Kiekviena tilto pusė yra 30 metrų skersmens ir gali būti pakeliama 83 laipsnių kampu. 





Galima aplankyti 1982 metais įrengtą Tauerio tilto muziejų. Nuo 2014 metų atidaryta nauja atrakcija – pasivaikščiojimas 11 metrų ilgio stikliniu taku ant Tauerio tilto viršaus. Tačiau vėl taupome pinigus ir netrukus keliaujame pietine Temzės krantine.




Pietinėje Temzės pusėje pasitinka modernus šiuolaikinių pastatų rajonas. Eidamos krantine apžiūrime šalia esančius pastatus bei dailiai sutvarkytą krantinę. Vis atsisukame atgal. Tauerio tiltas pamažu tolsta. 





Kitoje pusėje lieka mūsų šiandien lankyti Londono Sičio dangoraižiai.




Greit nutolti nuo gražiųjų Londono simbolių neleidžia atkakli pozuotoja.




Temzės upėje sūpuojasi mūsų jau ne kartą matytas karo laivas HMS Belfastas. 





Temzė ir tiltai. 





Pasukę į šalį pamatome nuo 1220 metų minimą seniausią Londono gotikos bažnyčią - dabartinę anglikonų Sadarko katedrą (Southwark cathedral). Apžiūrime katedrą, dar kurį laiką viduje pasėdime ir pailsime.

Pailsėję vėl leidžiamės į pažintį ir netrukus atsimušame į mane Londonu užkrėtusios bendramintės išliaupsintą Borofo (Borough) turgų. Turgus išties labai jaukus ir vilioja jame gaminamas maistas, tačiau aš vis dar soti po etiopiškų pietų ir norėčiau nebent kažko labai ypatingo, o mano draugė užkandžiu susigundo.




Klaidžiojame pietine krantine ir Sadarko rajone esančiomis gatvelėmis. Žinau, kad kažkur netoli turėtų būti nuo 12 amžiaus stovėjusių Vinčesterio (Winchester) vyskupų rūmų griuvėsiai. Rašoma, kad rūmai užėmė net 10 akrų žemės plotą ir buvo pastatyti patogiam vyskupų ir jų svečių gyvenimui. Rūmams priklausė alaus darykla, tvenkiniai su lydekomis, gyvulių ganyklos, vietos pramogoms ir t.t., jie turėjo net savo prieplauką su tiesiogine prieiga prie Temzės.

Matome tarp upės ir gyvenamųjų namų įspraustus griuvėsius.




Paskui pietine krantine leidžiamės tolyn. Ši krantinė yra be proto jauki. Myliu kiekvieną joje žengtą žingsnį.




Gražieji tiltai per Temzės upę: Sadarko tiltas (Southwark Bridge).




Priartėjame prie dar vieno populiaraus Londono objekto – Šekspyro “Gaublio” (Shakespeare’s Globe) teatro. Šį teatrą 1599 metais kartu su savo aktorių trupe pastatė garsusis rašytojas ir dramaturgas Viljamas Šekspyras. Tačiau po 14 metų pastatas sudegė iki pat pamatų ir tik 1997 metais buvo atstatytas pagal senojo teatro planus.




Pagaliau ateina laikas dar vienai lauktai atrakcijai. Ne paslaptis, kad labiausiai man patinka pasaulį stebėti iš aukštai. Taigi, netrukus tą ir darysime, nes kaip tik žengiame į Teito modernaus meno muziejų (Tate modern).

Tiesa, menas mums tiek ir rūpi, tad skubame pirmiausiai susirasti apžvalgos aikštelę. Tenka ilgokai paklaidžioti koridoriais, kol susirandu nuorodą į Blavatnik pastatą, kurio viršuje ir bus apžvalgos platforma.

Pakylame pačiu laiku, nes mus pasitikusi prižiūrėtoja perspėja, kad už 15 minučių jie užsidaro ir lankymas baigiasi.

Pažiūrėti panoramas nieko nekainuoja, tad leidžiamės į atvirą terasą. Londonas nudažytas vakarėjančios saulės spindulių. 






Eidama į muziejų maniau, kad apžvalgos platforma bus tame rudame bokšte. Deja, ji tik vaizdą užstoja. Užtat iš viršaus gerai matosi per Temzę nutiestas Millennium pėsčiųjų tiltas, kuriuo taip ir neperėjome. 





Ketvirtis valandos apžvalgos platformoje pralekia akimirksniu ir leidžiamės žemyn.

Po Teito modernaus meno muziejų pasižvalgyti gal ir įdomu būtų, galėtume paieškoti prancūzo Marselio Diušano garsiojo kūrinio „Fontanas“, tačiau esant geram orui nesinori laiko leisti patalpoje. Leidžiamės į gatvę. Kurį laiką ant suoliuko krantinėje klausomės gatvės muzikanto, paskui trepsime ten, kur akys mato.

Pietinė Temzės krantinė.





Vakarinėmis Londono gatvėmis vaikšto nesibaigiančios minios žmonių, klega kavinės, žiūrovai būriuojasi į koncertų ar kitų renginių sales. Užsižiebia žibintai, o krantinė nušvinta kitomis spalvomis. 







Artėjame prie dar vieno Londono simbolio – apžvalgos rato “Londono akis”. 





Iš tolo atrodo, tarsi Londono Akis nesisuka, tačiau tik artyn priėję matome, kad ji vis tik sukasi. Šio apžvalgos rato dydį sunku žodžiais nusakyti. Jei nebūtume lankęsi kitose Londono apžvalgos aikštelėse, Londono Akį tikrai išmėgintume.

Temsta. Pietine Temzės krantine einame tolyn. 






Kai pavargstame, ant krantinėje pastatyto suolo ilgai sėdime priešais Parlamento rūmus.





Kai sėdėti pabosta, lipame ant artimiausio per Temzę nutiesto tilto ir grįžtame į savo pusę. Ant tilto išgyvenu dar vieną naktinės Londono panoramas sukeltą euforijos pliūpsnį. Vienoje pusėje dairausi į Londono Akį, o kitoje – tolumoje tamsuoja aukšti miesto dangoraižių siluetai, o jų viršų žyminčios raudonos šviesos nutįsta tarsi begalinė jūra. Žinau, kad mano kamera šio vaizdo neapdoros, tad pasilieku jį sau atmintyje. Kitiems galiu pasakyti tik tiek, kad naktinis Londonas yra vienas iš gražiausių reginių ir tam atrasti laiko yra privaloma.

Prieš besileisdamos į metro stotelę norime kuo ilgiau pasigrožėti miesto šviesomis.

Šalia Londono Akies esantys pastatai keičia spalvas. 






Paskutinį kartą pažiūrime į Londono šviesas ir leidžiamės į metro stotelę. 





Vakarienei tetrokštu indelio jogurto ir traukiu ilsėtis. Kaip bebūtų, per šią dieną 25 kilometrus nutrepsėjome, o įspūdžiai į galvą ir širdį nebetelpa.

Kas liečia žemiškus reikalus, už visuomeninį transportą šiandien iš viso paklojau 4,80 svarus.

2018-03-27. Trečiadienis. Madam Tiuso ir tai, kas liko (ne)pamatyta.
Eilinį rytą po lova garsiai nubildėjus neprašytam žadintuvui keliamės ir leidžiamės pusryčiauti, o po pusryčių traukiame į metro stotelę. Judėsime iki Baker street stoties, šalia kurios įgyvendinsime dar vieną atrakciją. Taigi, eisime į Madam Tiuso (Madame Tussauds) vaškinių figūrų muziejų.

Aplankyti Madam Tiuso vaškinių figūrų muziejų buvau nusprendusi tą pačią akimirką, vos tik išsiruošiau į Londoną. Kodėl rinkausi brangų ir daug kam tuštybe atrodantį muziejų, o ne, pavyzdžiui, Londono Tauerį, pasiteisinsiu labai paprastai: tai buvo mano jaunų dienų svajonė.

Prieš gerų dvidešimt metų į mano studijų miestą buvo atvykęs nedidelis furgonas, kuriame buvo eksponuojamos vaškinės figūros. Jos man taip patiko, kad prisiekiau sau turėdama galimybę būtinai aplankyti Madam Tiuso muziejuje eksponuojamas vaško skulptūras. Nors praėjo ne vienas dešimtmetis, bet sau duotą pažadą išpildžiau.

Bilietą į Madam Tiuso muziejų perku internetu dar namuose. Kaip paprastai, renkuosi man tinkamiausią laiką, tai yra tada, kada muziejuje būna mažiausiai lankytojų. Žinau, kad iš pat ryto jų būna mažiau, tad bilietus perku 09:15. Visą laiką 34 svarus kainavę bilietai likus savaitei iki mano kelionės nukrenta iki 27 svarų, tad nė nesvarstydama juos kraunu į virtualų pirkinių krepšelį.

Į muziejų atvykstame kiek per anksti, tačiau darbuotojas mums parodo stoti į eilę ir į vidų įeiname kartu su pirmaisiais lankytojais.

Įėjus pro duris - būtina fotografija, bet netrukus jau kylame į viršų, kur lankytojus sutinka Merilyn Monroe. Pataikome į tikrą garsenybių ir žvaigždžių vakarėlį.




Šmirinėju tarp televizijos ekranuose matomų sustingusių figūrų ir nelabai suprasdama, ką aš čia veikiu, svarstau, ar tikrai tokia mano svajonė buvo? Gal iškart neišpildytas svajones reikia palikti, ten, kur jos ir gimė?

Netrukus einame į kitą kambarį, kuriame atsigaunu, nes randu man artimesnius ir daugiau reiškiančius labai tikroviškai atrodančius vaškinius veidus. 




Jei jau lankiau švento Baltramiejaus didžiąją bažnyčią, tai nevalia nesustoti ties šiais veidais.




Kaip britai be karališkosios šeimos?




Niekaip negaliu atsižiūrėti skulptūrų tikrumu: tas akių žvilgėjimas ir žvilgsnio gyvumas. Kaskart tenka paliesti vaškinę ranką, kad įsitikinčiau, jog nesivaidena. 







Žmonių prisirenka vis daugiau ir daugiau, tad metame paskutinį žvilgsnį į mielus herojus ir leisimės tolyn.





Susipažįstame su pirmaisiais Madam Tiuso darbais, su vaškinių figūrų gamybos procesu. Vėliau sėdame į improvizuotą Black Cab automobilį ir riedame po Londono istoriją. Pabaigoje mūsų laukia 4D filmas ir fantastikos herojų ekspozicija.

Ar rekomenduočiau šį muziejų kitiems? Sunku atsakyti. Kaip asmenybė čia nepaaugsi, tačiau smagiai praleistas laikas tikrai garantuotas.

Madam Tiuso muziejuje praleidžiame geras dvi valandas ir su geru nuotaikos užtaisu grįžtame į gatvę. Tačiau… mano visas planas Londonui jau įgyvendintas, o prieš akis dar likusi beveik visa diena. Svarstome, ką galėtume daugiau nuveikti, galbūt nuvažiuoti link tolėliau esančių objektų, tačiau nenorime padidinti kelionės kaštų, todėl nusprendžiame sėsti į metro ir traukti į nemokamą Britų gamtos istorijos muziejų (British Museum of Natural History).

Muziejus yra įsikūręs nepaprastai dailiame pastate. 





Ekspozicija labai gausi, įvairi ir įdomi. Stebina, kad muziejuje vaikšto daug mokinių. Tiesiog klasėmis atėję apspinta reikalingą objektą ir šalia jo mokosi. Kokia puiki mintis.

Mes apžiūrime muziejaus vizitine kortele tapusio banginio kaulus. 





Paskui einame iš salės į salę ir apžiūrime eksponatus. Patį didžiausią įspūdį palieka Raudonoji zona – Žemės gelmė, į kurią ne tik patenkama originaliu keliu, bet kurioje veikia įvairios šiuolaikinėmis technologijomis paremtos edukacijos, netgi žemės drebėjimą galima patirti. Tiesa, pastarasis atrodo silpnokas, bet išgyventi (čia, o ne realybėje) nuoširdžiai patariu. 





Kai atsibūname Gamtos istorijos muziejuje, einame į gatvę. Turime dar vieną norą: pavažinėti dviaukščiu autobusu. Pasirenkame atsitiktinį maršrutą: tiesiog lipame į pirmą atvažiavusį autobusą. Įlipdamos prie skaitytuvo glaudžiame korteles, tačiau iš draugės Oyster išlenda skolos lapelis. Pinigus Londono visuomeninis transportas valgo didžiausiais kąsniais, ne veltui sakiau, kad iškart reikia Oyster kortelę pasipildyti didele suma.  O mes vis papildydavome tai 5, tai 10 svarų. 

Taigi, kiek pavažiavę leidžiamės į metro, kur eilinį kartą papildę Oyster kortelę, judame link centro.

Važiuodamos svarstome, ką veikti likusią dienos dalį. Nutariame keliauti į pirmą kelionės Londone dieną tamsoje apžiūrėtą Kamden Tauną. Netrukus jau dienos šviesoje trepsime šio rajono gatvėmis. 





Kaip ir pačią pirmą mūsų kelionės Londone dieną, kioske perkame Fish and chips, kuriuos atsisėdę ant suolo skaniai sutašome. Žinoma, patiekalas toli gražu neprilygsta vakarykščiam etiopiškajam, bet skanu ir sotu.

Nusprendžiame pasivaikščioti anąkart man taip patikusio Regento kanalo pakraščiu.





Pirmąją mūsų kelionės Londone dieną nebeužteko laiko Primrose Hill kalvai, tad į ją įkopsime šiandien.

Nors apylinkės gražios, bet kopti sunkoka. Turizmo gidai vaizdą nuo Primrose kalvos vadina viena gražiausių Londono panoramų. Vargu, kai jau esame matę gražesnių. 





Grįžtame prie kanalo ir kylame ant tilto, nuvesiančio į kitą kanalo pusę. 





Kanalas iš aukštai atrodo iš tiesų įspūdingai.




Apeiname dar nematytas Regento parko dalis, paskui parke ilgai sėdime po žydinčiais medžiais.

Kai pasidaro vėsu, nutariame kažkur judėti. Kur, nuspręsti buvo nesunku: prisimename, kad buvome nutarę antrą šansą suteikti Soho rajonui. Taigi, pėstute patraukiame pasižiūrėti vakarinio Soho gyvenimo. Ir iš tiesų, Soho vakare yra kur kas gyvesnis ir įdomesnis. Gatvės pilnos žmonių, kavinės ir barai ošia, daugelis alų ar vyną geria tiesiog ant šaligatvio gatvėse.

Kažkur paklausome gatvės muzikantų, kažkur pasileidžiame kartu su minia.

Londonas kaip miestas man nepatinka, tačiau žavios detalės bei minia ir žmonės yra užburiantys. Vis pasvarstau, kad norėčiau šiame mieste gyventi ir jei būčiau į Londoną atvykusi jauna būdama, ko gero užsikepčiau emigruoti. Tačiau dabar belieka tik susigaudyti savyje ir nuspręsti, ar Londonas man patinka, ar ne.

Kažkur gatvėje – dar vienas žinomas objektas, kurio pristatyti ko gero nereikia.





Pamažu judame link viešbučio. Pakeliui apžiūrime aną dieną sužavėjusį Kinų kvartalą. 
Nuo Pikadilio aikštės leidžiamės Regento ir Oksfordo gatvėmis. Pakeliui užeiname į vieną kitą parduotuvę, o pavargę traukiame ilsėtis.





Pridursiu tik tiek, kad žemiški dalykai, tai yra visuomeninis transportas man šiandien atsiėjo 7 svarus.

2018-03-28. Ketvirtadienis. Šopingas ir kelionė namo.

Iki išvykimo į oro uostą turime pusdienį, tad po pusryčių pakuojamės ir važiuojame atsisveikinti su Londonu ir Temze. Paskui bildame iki Regento ir Oksfordo gatvių, kuriose nusiperkame paskutinius pirkinius bei lauktuves. Sugrįžus į Padingtono metro stotį belieka savitarnos aparatui grąžinti draugės Oyster kortelę. Iš aparato pažyra monetos ir išlenda banknotai. Viskas kelionė baigėsi, laikas iš viešbučio susirinkti paliktą pasaugoti mantą ir eiti į ant Bishop tilto esančią National express autobusų stotelę, iš kurios vyksime į Stanstedo oro uostą.

Kaip ir paprastai, į stotelę ateiname per anksti, tad suspėjame į ankstesnį A6 Stansted airport autobusą.

Autobusas važiuoja gatvėmis, kuriomis ne kartą vaikščiojome, tad turime galimybę dar kartą pažvelgti į (ne)mylimą Londoną. Paskui riedame mums nematytais atokiais, tačiau labai jaukiais rajonais. Būtent apie juos vežuosi pačius geriausius atsiminimus. Ir dar apie gėlės, žydinčias visomis spalvomis ir kvepiančias skirtingais kvapais. 





Stanstedo oro uostą pasiekiame keliomis minutėmis vėluodami, tačiau laiko turime į valias.

Oro uostas didelis, bet nėra painus ir jame orientuotis yra paprasta.

Skrydžio vartai yra paskelbiami iki skrydžio likus valandai. Pakylame lengvai vėluodami, tačiau Vilnių pasiekiame laiku.

Londonas vis dar mano mintyse. Nei vienas miestas man iki šiol nėra sukėlęs tokių prieštaringų jausmų, kuomet vieną minutę patinką, kitą – jau spjaudausi čia važiavusi, kuomet vienu metu norisi būti ir sprukti namo, kuomet nepatinka, o norisi jame gyventi. Tas miestas turi mistišką trauką.

2019 m. kovo 25 d., pirmadienis

Londonas: Grinvičas ir Vest Endas.

2018-03-25. Pirmadienis. Londonas: Grinvičas ir Vest Endas. 

Dar prieš šešias pažadina po lova važiuojantis traukinys. Garsas toks, tarsi ne lovoje Belvedere viešbučio kambaryje gulėčiau, bet metro platformoje laukčiau. Nors nėra vien tik blogis tas bildantis traukinys: anksti nubudę ilgesnę dieną turėsime, tad keliamės ir ruošiamės.

Pusryčiauti leidžiamės vos po pusės septynių, o pasisotinę patraukiame į Padingtono geležinkelio stotį, kurioje rasime mums reikalingą ruda spalva žymimą Bakerloo metro liniją.

Šiandien - darbo diena ir Padingtono geležinkelio stotis yra visiškai kitokia: iš į stotį atvykusių traukinių pasipila minios žmonių ir didžioji jų dalis leidžiasi į metro. Prie įėjimo net kamščiai susidaro. Iš pradžių minią praleidžiame, tačiau kai pamatome, kad iš kitos pusės ateina nauja masė žmonių, mes irgi pasileidžiame į metro. Taigi, patirsime, kas yra piko metas Londone. Tiesa, ši mintis manęs visiškai nežavi. Mat Baker street stotelėje turėsime persėsti į kitą metro liniją, o iš viešnagės Kijeve žinau, kaip sunku yra susigaudyti būnant didelėje minioje. Bet kito pasirinkimo neturime. Belieka tik prie įėjimo į metro vartų nuskenuoti korteles (mano – bekontaktę Revolut Visa, draugės – Oyster) ir leistis pirmyn. 


Į metro suplaukusi masė žmonių iš tikrųjų nėra be proto didelė. Žinoma, platformoje ir vagone stovime tarsi silkės, bet įsivaizdavau, kad bus baisiau. Vos po kelių stotelių išlipame ir Baker street stotelėje einame ieškoti pilkos Jubilee metro linijos, vežančios iki London Bridge. Pereinant iš vienos linijos į kitą kortelių skenuoti nereikia, jas nuskenuosime tik išlipdamos.

Susigaudome gana greit ir Londono piko metas yra tikrai ne baubas.

Išlipę London Bridge sukame link Temzės upės. Kelias jau pažįstamas, mat šioje vietoje baigėme vakar dieną.

Ankstų rytą upės pakrantė yra visiškai tuščia. Iki kitos transporto priemonės laiko dar yra užtektinai, tad pasidairome po kol kas tuščio prekybos centro paviljoną. 




Laikas prisipažinti, kad vykstame į Grinvičą (Greenwich). Grinvičas - tai rajonas pietryčių Londone. Jis yra garsus tuo, kad jame susikerta rytai ir vakarai, tai yra, eina nulinis dienovidinis, nuo kurio pradedamas skaičiuoti laikas. Tam naudojamas terminas GMT, Greenwich Mean Time, žymintis laiko juostas, kurį mūsuose įprasta vadinti Grinvičo laiku.

Grinvičo apžiūrą buvau suplanavusi prieš paskutinei mūsų viešnagės Londone dienai, tačiau šis rajonas skendi gamtoje ir žalumoje, o gamtą yra maloniausia lankyti giedru oru. Iki šiol mus lydėjo tikrai ne britiškas oras ir kasdien džiaugėmės saule bei šiluma. Anot oro prognozės, ši diena gali būti paskutinė saulėta, tad noras pabūti gamtoje gražiu oru ir nulėmė sprendimą Grinvičą apžiūrėti šiandien.

Į Grinvičą galima nusigauti keliais būdais: autobusu, DLR traukiniu arba laivu. Mes pasirinkome tikrai ne pigiausią, bet greičiausią ir ko gero įdomiausią būdą: plauksime laivu.

RB1 laivas plaukia iš pietinėje dalyje esančio London Bridge City Pier uosto iki Greenwich Pier.

Į platformą nusileidžiame gerokai per anksti, nes buvo neramu, kaip pavyks susigaudyti. Taip pat neramino, ar bus galima už kelionę atsiskaityti bekontakte banko kortele. Tačiau eilinį kartą nerimavau be reikalo: viskas yra paprasta ir aišku. Apie galimybę atsiskaityti bekontakte banko kortele skelbia užrašai, o upės laivybos darbuotoja tai patvirtina.

Būsimi laivų išvykimo grafikai yra skelbiami švieslentėje, belieka žinoti reikalingą kryptį.

Sulaukiame savo laivo. Įlipdamos prie geltono bilietų skaitytuvo pyptelime turimomis kortelėmis ir viskas, netrukus išplaukiame.

Ankstų rytą laive keleivių yra vos vienas kitas, tad netrukdoma galiu gėrėtis Londono vaizdais. Iš pradžių metu žvilgsnį į kitame Temzės upės krante esantį dangoraižių rajoną. Dabar galiu iš tolo apžiūrėti aukštą baltą keturkampį pastatą, kurio viršuje yra vakar lankyta gražioji Sky Garden apžvalgos aikštelė. 




Vos iš platformos pajudėjęs laivas skrieja visu greičiu ir netrukus jau apžiūrime kitame krante esančią Tauerio tvirtovę. 




Sukinėjuosi nuo vieno borto prie kito, besikeičiantys ir akimirksniu tolstantys vaizdai yra fantastiškai gražūs. Nuo mūsų nutolsta dangoraižiai ir pietiniame upės krante esantis išlikęs paskutinis karo laivyno laivas HMS Belfastas. 




Nė nepastebime, kaip prazvimbiame po Tauerio tiltu. 





Upėje palikdamas putotą vagą laivas skriete skrieja pirmyn, o už mūsų likęs centrinis Londonas vis tolsta ir tolsta. Tolstančio miesto vaizdas ir šio ryto akimirkos laive buvo vieni gražiausių Londono kelionės momentų. Visiems rekomenduoju nepagailėti svarų ir patirti šios kelionės žavesį. Užbėgdama įvykiams už akių pasakysiu, kad plaukimas nuo Londono tilto iki Vestminterio tikrai neprilygo šiai atkarpai iki Grinvičo. 




Nuo London Bridge City Pier iki Greenwich Pier kelionė laivu trunka apie pusvalandį. Laivas sustoja keliose stotelėse ir labai greitai lipame Grinviče. Mane Londonu sugundžiusi bičiulė net kelis kartus pamini nepamiršti išlipant iš laivo pažymėti kortelių. Prie kortelių skaitytuvo stovi darbuotojas, kuris taip pat parodo, kad turime pažymėti. Taigi, bekontaktė ir Oyster supypsi, o mes su didelėmis viltimis pasileidžiame į žaliąjį rajoną.

Deja, Grinvičas mus pasitinka vėjuotas ir žvarbus, tenka sagstytis visas sagas ir ieškotis pirštinių.

Pasileidžiame link priekyje matomų dailių pastatų, kuriuose šiuo metu yra įsikūręs universitetas. Kol kas universiteto kiemai yra visiškai tušti, tik vienas kitas praeivis nuskuba. 




Rytas ankstyvas ir viskas yra uždaryta, tad vaikštome aplink Old Royal Naval College pastatus.

Karaliaus Viljamo kiemas. 






Kiemus juosia kolonos. 




Sukame į priešais esantį karalienės Marijos kiemelį. 




Senoji karališkoji laivyno kolegija (Old Royal Naval College). 




Senojoje karališkojo laivyno kolegijoje planavau apžiūrėti šv. Petro ir Šv. Pauliaus koplyčią bei garsiąją tapybos darbais dekoruotą salę, tačiau viskas dar uždaryta.

Nors dangus saulėtas, bet oras nei kiek nešyla, o rankos jau baigia į ledą pavirsti, tad nutariame pajudėti ir sukame link Nacionalinio jūreivystės muziejaus (National Maritime Museum). Tiesa, ši kelionė mums yra visiškai nemuziejinė, tad apžiūrėję lauke išdėstytus eksponatus pro nemokamai lankomą muziejų tik praeiname. 

Sukame link dar vieno nemokamai lankomo objekto - Karalienės namų Grinviče (Queen's House Greenwich). 



Rekomenduojama užeiti į karališkuosius namus pažiūrėti dailių salių ir marmuro grindų, tačiau mes labiausiai norime sušilti.

Užsukti čia iš tiesų vertėjo: salių sienos nukabintos gražiais paveikslais, bet labiausiai mane pakeri laiptinė su tulpių motyvais. Vien dėl jos aplankyti karališkąsias patalpas būtina. 




Kai viską apžiūrime ir sušylame, vėl leidžiamės į gatvę. Dabar trauksime link Grinvičo parko. Pakeliui pamatome skulptūrą – saulės laikrodį. 




Sukame į takelį, vedantį į kalvą: kilsime į Grinvičo parką (Greenwich park). Sodriai žaliuojantis parkas užima 64 hektarų plotą. Prisipažinsiu, parkas gerokai nuvilia, mat tikėjausi jame rasti žydinčias vyšnias. Deja, parkas tik žalias, o jame augantys medžiai dar miega žiemos miegu. Ech, išlepino mane gražieji Londono parkai.

Sunkiai puškuojame į kalvos viršų, kur besimatantys pastatai atrodo gana viliojančiai. 




Ateiname iki Karališkosios observatorijos (Royal Observatory). 




Grinvičo observatorijoje lankytojai gali išvysti senovinius laiko skaičiavimo ir žvaigždžių stebėjimo prietaisus. Į Observatoriją užsukti labai norėtųsi, tačiau jos lankymas yra mokamas, tad pagailime svarų.

Grinvičo observatorija garsi tuo, kad pasaulio laiko juostos yra skaičiuojamos būtent nuo šios vietovės. Kadaise net skirtinguose Didžiosios Britanijos miestuose laikrodžių rodyklės rodė skirtingą laiką tuo pačiu metu. Suvienodinus laiko skaičiavimą buvo pasirinktas Grinvičo laikas.

Pro tvorą pasižiūrime į observatorijos kiemą, kuriame lankytojai trokšta įsiamžinti prie nulinio dienovidinio simbolio.

Beje, tokių vietų, žyminčių nulinį dienovidinį, Grinviče yra ne viena. Tiesa, gal ką nuvilsiu perskaitytu faktu, kad tobulėjant technologijoms nulinio dienovidinio vieta yra vis patikslinama ir, rašoma, kad šiandien ji netgi toli gražu nesutampa su senaisiais ženklinimais. Bet mes ne tiriamojo darbo atlikti atvykome ir mums anoks skirtumas, kuriame taške iš tiesų tas dienovidinis bėga. Vaikštant po Grinvičą veikia pats žinojimas, kad šiame rajone prasideda pasaulio laikas ir vienu metu gali pabūti tiek rytuose, tiek vakaruose. 

 

Nieko nekainuojantį nulinį dienovidinį mes randame už Observatorijos tvoros. Fotografuojamės, nes sunku patikėti, kad vienu metu galima būti viena koja rytuose, kita – vakaruose. 




Po to pasigrožime dailia Grinvičo ir Londono panorama ir parko takeliu pasileidžiame žemyn. 




Nusileidę trumpai paklaidžiojame Grinvičo gatvėmis. Rajonas labai dailus ir jaukus. Norėtųsi ilgai pavaikščioti, bet tarp namų karšta. 




Grinvičas – universitetų rajonas. 




Nedideliame Grinvičo turguje užtinkame viso pasaulio virtuvę, tik spėk dairytis į siūlymus paragauti. Perkame turkišką patiekalą ir atsisėdę ant suoliuko prie universiteto jį susmaližiaujame.

Pasistiprinę sukame link ryte apžiūrėtos Senojo karališkojo laivyno kolegijos. Užeiname į tada dar buvusią uždarytą koplyčią. Taip pat norėtume apžiūrėti gražiąją Painted Hall salę su tapytomis sienomis ir lubomis. Buvau skaičiusi, kad salę galima apžiūrėti nemokamai, tačiau ko gero po restauracijos, kuri baigta kaip tik prieš mums atvykstant, tapytosios salės lankymas yra mokamas ir kainuoja 12 svarų. Eilinį kartą pagailime pinigų, tad apsisukame ir einame į gatvę.

Pasileidžiame link Temzės, nes norime pabūti dar viename neįprastame objekte.

Pakeliui apžiūrime burlaivį Cuti Sark. Burlaivis neapsakomo dydžio, vos pajėgiu jį visą sutalpinti į kadrą. 




1869 metais pastatytas burlaivis iš Kinijos plukdė arbatą ir lankėsi ne viename pasaulio uoste. Jau virš 60 metų burlaivis stovi Grinvičo krantinėje ir yra tapęs šio rajono simboliu. Beje, 2007 metais burlaivį suniokojo gaisras, tačiau jis buvo atstatytas. 

Burlaivyje veikia mokamas muziejus, tačiau mūsų kelionė yra ekonominė ir, žinoma, mes jo nelankysime.

Patraukiame artyn upės, o pamatę nedidelį apvalų bokštelį, į jį įeiname ir laiptais leidžiamės žemyn. Į kitą Temzės upės pusę eisime požeminiu pėsčiųjų tuneliu. 




Labiausiai nustebina, kad šis po Temzės upe vedantis tunelis buvo iškastas prieš šiek tiek daugiau nei šimtą metų (1902-aisiais). Jis iškastas tam, kad pietų Londono gyventojai galėtų pėsčiomis eiti į darbą prieplaukose, esančiose kitame Temzės krante. Tunelis išties įspūdingas: 1200 pėdų (365 metrų) ilgio bei apie 9 pėdų (2,7 metro) aukščio, išklotas daugiau nei 200 tūkstančių plytelių.

Man stipriai suveikia psichologiniai momentai ir eiti tuneliu yra baugoka. Džiaugiuosi, kad einu ne viena, kitaip dar kokia nenuspėjama fobija apimtų. Rodosi, kad tunelis retkarčiais sujuda, o priėjus akivaizdžiai užlopytą vietą, pasidaro dar neramiau. Apsiraminu tik perskaičiusi, kad šioje vietoje tunelį pramušė II pasaulinio karo metu paleista bomba.

Netrukus į Grinvičą žiūrime iš kitos upės pusės. 




Grinvičas yra prieš saulę, tad didelio grožio nematome. 

Pagal tvarkaraštį netrukus į Londoną turėtų plaukti laivas, tad nutariame grįžti atgalios, nes Grinvičą daugiau ar mažiau apžiūrėjome.

Sukame į tunelį. Šįkart juo eiti daug drąsiau.

Grįžę į savo krantą iškart patraukiame prie Greenwich Pier prieplaukos. Švieslentė rodo, kad laivas į Westminster Pier išplauks už kelių minučių. Darbuotojas iškart paklausia, ar Oyster kortelėse turime 5 svarus. Mano bekontaktė kortelė tinkama, tačiau koks yra draugės Oyster kortelės likutis, neaišku. Juk vakar ją papildėme tik 15 svarų. Einame prie kasų, kur darbuotoja patvirtina, kad jos Oyster kortelėje yra likę tik pensai. Tačiau nustebina, kad darbuotojos papildyti Oyster kortelės negali ir liepia eiti į muziejų. Nelabai mes žinome, kur tas muziejus, o iki laivo yra likę visiškai nedaug, tad draugė traukia savo bekontaktę banko kortelę ir atsiskaito ja. Štai kodėl anoje pasakojimo apie Londoną dalyje kalbėjau, kad Oyster kortelę būtina iškart papildyti didesne suma.

Netrukus išplaukiame.

Kelionė laivu yra tokia pat žavi, kaip ir ryte, tik dabar laive plaukia daug daugiau keleivių.

Plaukiu su įvairiomis mintimis: Grinvičas ir patiko, ir nuvylė. Nuvylė, nes buvau susikūrusi per didelius lūkesčius (tikėjausi žieduose paskendusio parko ir nemokamai lankomos tapytos salės), o pasitenkinimą atnešė vietovės išskirtinumas (dienovidinis ir po upe nutiestas pėsčiųjų tunelis). Į klausimą lankyti ar nelankyti Grinvičą, atsakysiu taip: jei Londonui galite skirti nedaug laiko, Grinvičą verta palikti kitam kartui. Tačiau turint daugiau laiko čia užsukti visai smagu.

Šįkart
upe plauksime toliau, iki pat Vestminsterio. Kaip minėjau anksčiau, plaukimas pro centrinį Londoną didelio įspūdžio nepalieka.

Iš laivo išlipę Westminster Pier platformoje prie geltonų skaitytuvų glaudžiame korteles ir traukiame prie mūsų dar nelankytų Vestminsterio rūmų (Westminster palace).

Vestminsterio rūmuose dirba Jungtinės Karalystės parlamentas, todėl vos praėję nuo keliautojų akių restauracijos uždangų paslėptą Londono simboliu laikomą Didįjį Beną (Big Ben), pajuntame sujudimą. Sklinda šūkiai, plaikstosi Europos Sąjungos bei Jungtinės Karalystės vėliavos, o visa tai akylai stebi tvarką saugantys pareigūnai. 

Jungtinės Karalystės pasitraukimas iš Europos Sąjungos turėjo prasidėti po kelių dienų, tačiau jis prieš pat mūsų kelionę buvo nukeltas, o susitarimai nepasiekti. Su tuo susijusi didelė demonstracija vyko mūsų atvykimo į Londoną dieną – šeštadienį. Matomai jos nepakako ir ko gero čia kasdien vyksta mažesnės demonstracijos. Jei šeštadienį sąmoningai vengėme dalyvauti demonstracijoje ir keitėme kelionės planą, tai šiandien nusprendžiame pasižiūrėti. Juolab, kad atmosfera kol kas atrodo rami, o iš dalyvaujančių pusių sklinda ramūs šūkiai bei dainos. 



Vieni padainuoja, po to – kiti ir taip be pabaigos, kol abi pusės susitinka. Susitikus prasideda kalbos. Iš pradžių jos gana ramios. 




Gatvėje susirenka minia žiūrovų, o atmosfera kaista. Nors prižiūrėtojų yra vos ne tiek pat, kiek demonstrantų, tačiau nusprendžiame eiti tolyn ir iš tolo pažiūrėti į Vestminsterio rūmus. 



 

Vestminsterio rūmai skaičiuoja 900 metų gyvavimo laikotarpį: nuo valdžiusių anglo – saksų valdymo iki dabar. 8 amžiuje dabartinio parlamento vietoje stovėjo saksų bažnyčia, vėliau dabartinių rūmų teritorija priklausė Vestminsterio vienuolynui. 11 amžiaus pradžioje karalius Knutas šioje vietoje pradėjo statyti rūmus. Po kelių dešimtmečių rūmų statyba užsiėmė Anglijos monarchas Edvardas Kilnusis. Jis siekė iš pasistatytų rūmų kontroliuoti Vestminsterio vienuolyno statybas. Amžiams bėgant rūmai plėtėsi, juos ne kartą nusiaubė gaisrai. 1834 metais pastate įvyko didelis gaisras, kurio metu sudegė ar buvo apgadinta didžioji rūmų dalis bei aplinkiniai pastatai. Vietoje jų iškilo gotikiniai prabangūs parlamento rūmai.

Rūmų kampe matosi 102 metrų aukščio keturkampis karalienės Viktorijos vardu pavadintas bokštas. 




Kitame rūmų krašte stovi mano jau minėtas Big Benas – karalienės Elžbietos vardu pavadintas bokštas.

Bandydama sutalpinti visų rūmų vaizdą nueinu gana toli. 




Iki Vestminsterio rūmų grįžtame krantine. 




Grįžtame tuo pačiu keliu pro Parlamento rūmus. Pakeliui pažiūrime į Vestminsterio abatijos (Westminster Abbey), link kurios dabar judėsime, galinę pusę. 




960 metais vienuolyną įkūrė vienuoliai
benediktinai. 11 amžiaus pradžioje Karaliaus Edvardo palaikymu vienuolynas buvo išplėstas, o pastatyta bažnyčia buvo pavadinta “Vakaruose esančio vienuolyno bažnyčia” – “west minster”. Šis pavadinimas leido suprasti, kad ši bažnyčia yra kita, nei rytuose, dabartiniame City rajone, esanti ir vakar mūsų lankyta šv. Pauliaus (Saint Paul). Beje, nuo West Minster kilo ir rajono pavadinimas Vestminsteris.

Dabartinė vienuolyno architektūra priskiriama 13 – 16 amžiui, kuomet jis buvo perstatytas ar rekonstruotas. Vienuolynas gali pasigirti ne tik unikalia Edvardo Kilniojo koplyčia, bet ir jame saugomais karalių bei kitų didikų kapais ir kriptomis. 




Abatija yra milžiniško dydžio ir apsilankyti joje būtų įdomu, tačiau lankymo bilietai yra gana brangūs, todėl apsiribojame tik pasigrožėjimu iš šalies.

Ilgokai pasėdėję patraukiame link metro stotelės. Nors dar tik gera popietė, tačiau šiam vakarui turime rimtų planų, todėl norime papietauti, o tada susiruošti vakarui. Tačiau pirmiausiai reikia papildyti draugės Oyster kortelę. Tada dar nežinojau, kad mano iš anksto suplanuotos išlaidos visuomeniniam transportui išaugs beveik dvigubai, todėl kortelę papildome tik 10 svarų. 


Su metro atvykę iki Padingtono geležinkelio stoties, pietaujame nedidelėje kavinėje netoli viešbučio. Vištienos kepsniu ir vyno taure pasistipriname, tačiau maistas Londone manęs kol kas nežavi. Žinoma, dar nesilankiau pažįstamų rekomenduotoje maitinimo vietose, gal ten būtų kitaip.

Parėję kambaryje išgeriame arbatos, susiruošiame ir vėl einame į metro stotelę. Į gatvę iškylame Pikadilio aikštėje (Piccadilly Circus). 




Pikadilio aikštė yra viena populiariausių Londono vietų, o jos viduryje stovinti Eros statula yra žinomas susitikimų taškas.
 

Aikštė šioje vietoje buvo suformuota 1819 metais. Iš pradžių ji buvo apvali, tačiau pastačius Shaftesbury Avenue, sankryža prarado žiedo formą, bet pavadinimas išliko. 



Aikštė pilnut pilnutėlė vaikštančių, stovinikuojančių, sėdinčių žmonių. Kelis kartus apeiname aplink skulptūrą, o tada kurį laką vaikštome ne mažiau pilnomis gatvėmis. Kai nusibosta vaikščioti vienomis gatvėmis, sukame į kitas, kol galiausiai ateina metas traukti link mūsų šio vakaro tikslo. 




Laikas paaiškinti, kad traukiame link Jos Didenybės teatro (Her Majesty Theate), kur žiūrėsime “Operos Fantomą”. 




Jau tampa tradicija kiekvienoje kelionėje apsilankyti teatre. Išsirinkti, ką norėčiau pažiūrėti Londone buvo nelengva, nes mieste yra daugybė teatrų ir kultūros vietų, kuriuose galima rasti renginių kiekvieno skoniui ir amžiui. 




Endriu Loido Veberio „Operos Fantomas” Jos Didenybės teatre rodomas jau daugiau kaip 30 metų. Tiksliau reiktų pasakyti, kad Jos Didenybės teatre nuo jo įkūrimo dienos rodomas tik “Operos Fantomas”.

Šis miuziklas man visada patiko, o po pažįstamų rekomendacijų buvau tikra, kad eisiu žiūrėti tik jo. Bilietus pirkau likus keliems mėnesiams iki kelionės. Jų kainos prasideda nuo 29 svarų. Kažkada turėjau pamoką nusipirkusi pačius pigiausius bilietus visą spektaklį prastovėti, tad šįkart perku ne pačius pigiausius, bet tuos, prie kurių nėra pažymėta apie kliūtis, galinčias pabloginti miuziklo žiūrėjimą. 

Kam įdomu, bilietus pirkau pagal šią nuorodą: https://uk.thephantomoftheopera.com/tickets/



Prie teatro pastato ateiname anksčiau, nes tikėjausi be masės žmonių pafotografuoti viduje. Įėję į vidų nustembame, kad pirmiausiai trauksime ne į rūbinę, o į kavinę, mat rūbinė šiame teatre iš viso neegzistuoja (arba mes jos neradome, bet greičiausiai nėra, kad visi ėjo su drabužiais), o salės bus atidaromos gerokai vėliau.

Kurį laiką trinamės nedidelėje kavinėje. Visiems, norintiems tik renginio pažiūrėti, rekomenduoju atvykti anksčiausiai likus 20 – 15 minučių iki pradžios, nes be sienų ramstymo kavinėje ar laiptinėje daugiau čia nėra ką veikti.

Pagaliau įeiname į salę ir susirandame savo vietas. Kėdės labai patogios, tačiau nepatogu, kad nėra kur dėti viršutinių drabužių. “Teatras prasideda nuo rūbinės” – nepaliauja juokauti mano vyresnė draugė.

Kad eidami į teatrą Londone niekas nesipuošia, jau žinojome. Tačiau matyti į teatro salę virstančias minias žmonių su į rankas nebetelpančių pirkinių maišais ar turistus su didžiulėmis kuprinėmis bei avinčius grubius kelionių batus buvo labai keista. Kai kas salėje gėrė alų, vyną ar kriaukšė užkandžius. Šai tokia visiškai nauja patirtis ir man nepatikusi. 




Renginys prasideda laiku. Labai apsidžiaugiu kėdės šone radusi nedidelius žiūronus, kuriais, įmetusi vieno svaro monetą, spektaklio metu pasinaudoju. Vis tik kokia puiki mintis, nes savo asmeninių žiūronų vis neprisiruošiu įsigyti.

Miuziklas - nepakartojamas. Atlikimas, rūbai, specialieji efektai. Išeinu apkvaitusi nuo įspūdžio ir susižavėjimo.

Link teatro durų rieda nepaliaujama virtinė Black Cab – tradicinių Londono taksi, o mes pėstute traukiame iki Pikadilio aikštės. 




Oras šiltas, tad kurį laiką vaikštome vakarinėmis miesto gatvėmis, o po to traukiame į metro stotelę ir riedame link namų.
Kam įdomu kainos, šiandien visuomeniniams transportui iš viso išleidau 21,60 svarą. Įrašas apie dienos transporto išlaidas Revolut programoje atsirasdavo kitoje ar dar kitoje dienoje.

Diena buvo įdomi, o vakaras ją vainikavo pačiu didžiausiu susižavėjimo pliūpsniu.